In 5 sec.’s van moe naar monter

- 22 januari 2014

carrière doelenVan moe naar monter in 5 seconden

We kennen het allemaal wel: zo’n dag waarop je geleefd wordt en van hot naar her vliegt. Zo’n dag waarop Jan en alleman gelijktijdig een beroep op je doet. Zo’n dag waarop je voorkant niet weet waar je achterkant uithangt.

Je voelt dat de fut er uitraakt naarmate de dag vordert. Maar je trekt gewoon door. Want ja, dat rapport moet wel af vandaag. Bovendien heb je nog beloofd de notulen van die vergadering uit te werken en door te sturen naar iedereen.

En oh ja, die leverancier wacht al eeuwen op een antwoord. Die moet je nodig nog terugbellen!

Zo’n dag dus.

Doorbuffelen is eigenlijk heel contraproductief.
Doorbuffelen, het lijkt in eerste instantie misschien slim. Maar hoe vermoeider je wordt, hoe minder alert en fris je bent in je hoofd. Gevolg na korte of langere tijd: er sluipen foutjes in je werk, die je weer moet herstellen. Dat irriteert je. Je frustratie groeit. Je doet narrig naar een collega. Die reageert vervolgens verongelijkt. Voor je het weet ben je kostbare tijd kwijt aan de boel weer gladstrijken. Tijd die je veel beter aan je werk had besteed.

Neem regelmatig pauze
Het is veel efficiënter om jezelf regelmatig een pauze te gunnen. Steeds maar doorgaan vreet immers energie en vermindert de kwaliteit van je werk. Door van tijd tot tijd een korte pauze te nemen, laad je je accu op. Zo blijf je beter in balans, ook op heel erg hectische dagen.

Zo’n pauze hoeft echt niet heel lang te duren. Een half uurtje. Een kwartiertje. Een pauze van slechts een paar minuten kan al wonderen verrichten voor een juiste energiebalans.

Toch kan het nog korter…

5 seconden
De aller-, allerefficiëntste pauze die ik ken is echt superkort, zo’n vijf seconden maar. Ja echt, haast minder dan een zucht.

Vijf seconden is, gemiddeld genomen, de duur van één enkele adembeweging. Twee seconden in-, en twee seconden uitademen. Plus een seconde waar er noch een inademing, noch een uitademing is.

Hoe kort ook, die vijf luttele seconden helpen je lichaam en geest te ontspannen. Je hartslag vertraagt wat. Je spieren ontspannen zich. Daar hoef je niets extra’s voor te doen. Niet eens iets aan je ademhaling te veranderen. De adem ademt zichzelf wel. Je hoeft er enkel aandacht aan te schenken. Dat is alles.

Minder Stress
Hoe vaker je zo’n minipauze door je dag heen kunt rijgen, hoe minder stress zich opbouwt. Elke keer dat je bewust kunt zijn van één enkele ademhaling, schenk je jezelf een bijzonder kado: wat vriendelijke aandacht voor jezelf. Voor jou en jou alleen.

Tussen de bedrijven door
Koppel ontspannen, tussen-de-bedrijven-door momenten van rust aan een dagelijkse gewoonte of activiteit. Zeg maar, aan vaste momenten op een dag. Je rijgt ze als het ware als parels aan een ketting door je dag heen.

Er is altijd wel een terugkerende taak die je als trigger kunt gebruiken. Ongeacht het soort werk dat je doet.

Triggers
Laat ik een paar voorbeelden geven van zulke triggers. Zodra een trigger zich aandient, breng je je aandacht voor even naar de adembeweging. Bijvoorbeeld elke keer:

  • als je op ‘Save’ drukt om een computerbestand op te slaan;
  • als je het woord neemt in een vergadering;
  • als je iemand een hand geeft;
  • als je op een liftknopje drukt;
  • als je een deur openduwt;
  • als je je auto in zijn achteruit zet;
  • als je voor een stoplicht staat.

Observeren
In slechts vijf seconden train je allengs je aandachtsspier sterker en sterker. Het leert je observeren en ervaren wat zich aan je voordoet. Het leert je ontspannen in het moment zelf. Van moment tot moment.

Oefen geduldig…
Oefen geduldig en volhardend. Voor, tijdens en na het werk. Je zult merken dat je steeds vaker een alerte, frisse doorstart kunt maken. Je nieuw verworven scherpte helpt je je grenzen te herkennen en respecteren. Ook op dagen die veel van je vragen.

Zo bescherm je jezelf tegen het ongemerkt wegvloeien van energie en voorkom je dat werk je uitput. Laat je creativiteit de vrije loop en verzin voorbeelden die perfect passen bij jou en je werk.

Kies de trigger die het beste bij jou past. Het helpt je geconcentreerd en efficiënt te werken, zonder dat je moe wordt. Als dat niet slimmer werken is!

Artikel door: Heidi Does / Doe’s Mindful

Ps.: Op www.doesmindful.nl kan je haar gratis e-boekje ‘‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aanvragen.

Heidi Does

Over de schrijver

Na een lange carrière als projectleider van digitale media en migratieprojecten bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu team-/projectleiders en kennisspecialisten in IT, Finance en Techniek om effectief hun aandacht te managen i.p.v. hun tijd. Zodat ze dagelijkse stress en drukke perioden in hun werk beter gaan hanteren en op een ontspannen manier meer impact hebben met hun waardevolle expertise. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness.


→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*