Een betere werksfeer, tips

- 19 februari 2014

tips voor een betere werksfeerDe 3 meest gemaakte fouten die leidinggevenden maken bij pesten op het werk

Veel en hard werken kan soms echt een belasting en vervelend zijn. Als een saaie dag meer regel dan uitzondering is willen mensen uiteindelijk niet meer voor je werken.
betere werksfeer
Natuurlijk wil je dat het werk gedaan wordt maar als de houding op het werk niet goed is zal er‘onder’ gepresteerd worden en zal het team ook niet samenwerken.

Wat kan je doen om de boel een beetje op te vrolijken?
Het is belangrijk om een doelgericht bedrijf/afdeling te zijn, maar het is cruciaal om de sfeer goed te hebben en te houden. Daarom is het van belang om je te bekommeren om het emotionele welzijn van de medewerkers. Organiseer af en toe activiteiten die het plezier en kameraadschap vergroten.

Waarom zo serieus?
waarom zo serieusAls er gewerkt moet worden is dat natuurlijk een serieuze aangelegenheid, maar dat wil niet zeggen dat het werk altijd in een stille, saaie of serieuze omgeving moet gebeuren. Want als je eerlijk bent, kijk je zelf waarschijnlijk ook niet uit naar die lange saaie bijeenkomsten?

Doe jezelf en je medewerkers een plezier en probeer zo nu en dan een grapje te maken of een pauze in te lassen om iets heel anders te doen… (huur voor de lol eens een paar artiesten in die een grappige act doen). Wees duidelijk dat er gewerkt moet worden maar het hoeft niet altijd serieus te zijn.

Zorg dat het je opvalt als er iets grappigs gebeurt.
Als je de baas/manager/teamleider bent, heb je jezelf misschien aangeleerd om altijd een strak gezicht te hebben als je aan het werk bent. Waarschijnlijk wordt je ook zo opgeslokt door je werk, dat mocht er iets grappigs gebeuren, je het niet eens ziet.

Verander hierin je houding en zorg dat humor niet een verboden vrucht wordt op de werkvloer. De werknemers zullen je veel meer waarderen en de werksfeer zal ook beter worden.

Alleen werken en niet lachen
Uiteindelijk kom je natuurlijk naar je werk om te werken en niet om lol te hebben.

Maar het kan niet alleen werk zijn dat de klok slaat, anders is er ook niets om naar uit te kijken iedere dag. Dankbaar zijn voor je baan en inkomen motiveert niet heel lang.

Het heeft jouw constante aandacht nodig om het moraal en sfeer goed te houden.

Af en toe plezier doet iedereen goed.



Artikel door: Carina Braams

Carina Braams

Over de schrijver

Carina Braams van Bramas coaching is ambitieus, analytisch, betrokken, resultaat gedreven, creatief. Als ervaren werksfeercoach die werkt vanuit een positief en oplossingsgericht model , weet zij als geen ander wat er op de gemiddelde werkvloer leeft en wat er nodig is om dit te verbeteren. Zij heeft o.a. in opdracht gewerkt voor Nationale Nederlanden, Houthoff Buruma, Nexct, en BeCube communication & marketing.


Lees meer over de Werksfeercoach

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*