De Officemanager als Coach

De Officemanager als Coach
$23.00
Author:
Series: Secretarrese, Book 0
Genres: Coaching en Trainen, Secretaresse
Publisher: Boom / Nelissen
Publication Year: 2004
ISBN: 9024416507
Dit boek is bestemd voor officemanagers, directiesecretaresses, hoofden secretariaten en managers die leidinggeven aan servicegerichte afdelingen, of voor hen die een dergelijke functie ambiëren of ervoor in opleiding zijn.
About the Book

De officemanager als coach

  • Ben jij ook die officemanager die geen duidelijke plek heeft in de organisatie en als haarlemmerolie voor allerlei zaken wordt ingezet?
  • Ben jij die directiesecretaresse die leiding geeft aan een directiesecretariaat en wil je de secretaresses gaan coachen op hun competenties?
  • Ben jij dat hoofd secretariaat dat vaak moet bemiddelen bij conflicten tussen secretaresses?
  • Ben jij ook die duizendpoot?
  • En weet jij ook dat als het nekkie (jij dus) niet draait, het hoofd (directie, MT) niet kan bewegen?

Dan is dit boek voor jou!

Dit boek is bestemd voor officemanagers, directiesecretaresses, hoofden secretariaten en managers die leidinggeven aan servicegerichte afdelingen, of voor hen die een dergelijke functie ambiëren of ervoor in opleiding zijn. Het boek bestaat uit twee delen. In deel een van dit boek besteden we ruim aandacht aan de plek van de officemanager in de organisatie. De drie succesfactoren voor een excellente officemanager komen aan bod: 1. Ken jezelf: kwaliteiten en competenties, 2. Kies in stijl: wanneer managen, wanneer coachen, 3. Denk systeemgericht: interactie en patronen.

In het tweede gedeelte van dit boek beschrijven we een coachingstraject en reiken we theorieën en tips aan om de medewerkers te coachen en ze te leren om te gaan met conflicten. In het boek staan oefeningen beschreven die op de werkplek gebruikt kunnen worden en waardoor je direct met de aangereikte tips aan de slag kunt. Door het hele boek zijn praktijkvoorbeelden uitgewerkt.

Inhoudsopgave
Voorwoord
Algemene inleiding

Deel 1 – De focus op de officemanager
Inleiding
1. Hobbels en valkuilen in het leven van de officemanager
2. Ken jezelf: kwaliteiten en competenties
3. Kies in stijl: wanneer managen, wanneer coachen?
4. Denk systeemgericht: interactie en patronen

Deel 2 – Het coachen van secretariaten
Inleiding
5. Een goed begin is het halve werk: het voortraject van coachen
6. Hulpmiddelen bij individueel coachen
7. Teamcoachingsaspecten
8. Conflicthantering
9. Lastige situaties voor de officemanager

Nabeschouwing
Literatuur
Bijlagen:
1. Beknopte begrippenlijst
2. POP: Persoonlijk OntwikkelingsPlan

Recensie(s)
Een nieuwe rol voor de officemanager van vandaag wordt in dit boek beschreven. Het gaat hierbij om het oppakken van de rol van coach met als doel je beter te kunnen profileren en coachend leiding te kunnen geven aan het eigen secretariaat. Het accent binnen deze uitgave ligt op het coachen van de officemanager zelf. Om dit goed te kunnen verantwoorden, komen de plaats en de positie van de officemanager binnen organisaties ruim aan bod.

De structuur die gehanteerd wordt, is die van: eerst jezelf organiseren en dan de ander(en). Dit betekent dat de officemanager eerst zijn eigen competenties behoort te leren kennen en moet weten hoe hier mee om te gaan. In dit boek is een aantal praktische oefeningen opgenomen; oplossingen voor een aantal van deze oefeningen zijn terug te vinden op de website www.schoolvoorcoaching.nl.

Een pittig boek dat vraagt om een andere manier van denken dan de doorsnee-officemanager gewend is te doen.

door: A. Bakelaar op Bol.com

Reviews
4 Stars – Praktisch boek voor ervaren secretaresses
Fijn, praktisch boek met veel ‘a-ha’-momenten. Prettig om te lezen en handige tips en oefeningen.

door: M.Y. Damen

3 Stars – De officemanager als coach
Op mijn lijf geschreven! Ik verwachtte de enige te zijn met een redelijk onduidelijke functie, maar hier haal ik alles uit wat ik wil weten en het is super herkenbaar.~Een must voor iedere officemanager!

door: Delft

bestel dit boek

bol.com Partner