Burn-Out Lessen

- 16 september 2015

burn-out lessenWat kunnen we leren van mensen met een burn-out?

De voornaamste reden dat iemand een burn-out krijgt is omdat hij of zij niet goed bezig waren met zichzelf. Onbewust en ongezond eisten ze te veel van zichzelf. Ze waren zich niet bewust van het risico en de gevolgen.

Wat valt er op en wat kun je er van leren?
burn-out lessen

  1. Allemaal dachten ze dat het hen niet zou overkomen. Mensen met een burn-out hebben bepaalde persoonlijkheidskenmerken gemeen. Eigenschappen zoals perfectionisme, moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen en dus moeilijk grenzen kunnen stellen, moeilijk delegeren, en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Eigenschappen die positief voor je spreken, maar als het woordje “te” voor deze eigenschappen komt te staan, dan neig je naar de ontwikkeling van een burn-out. Het gevolg is dan dat je steeds over je eigen grenzen gaat. Veel mensen realiseren zich niet dat ze risico lopen, omdat ze zich niet bewust zijn dat er een “te” voor hun eigenschappen staat. Een burn-out kan echt iedere hardwerkende en gemotiveerde medewerker overkomen.
     
  2. De diagnose burn-out wordt in eerste instantie ontkend. In het verloop van stress naar een burn-out sluit je je af van je gevoelens om te overleven. En daardoor raak je op een gegeven moment het contact met jezelf kwijt. De klachten van de stress of burn-out worden ook niet meteen herkend, omdat ze worden toegewezen aan allerlei andere oorzaken. Je voelt niet meer wat er in je leeft en ziet en voelt de realiteit niet meer. Vandaar de ontkenning.
     
  3. Als je je burn-out accepteert, is de eerste stap naar genezing gezet en veranderd er al veel. Acceptatie is vaak één van de moeilijkste stappen, omdat schaamte een grote rol speelt. Er is vaak een gevoel van falen en schaamte dat je het leven en het werk, en dus jezelf, niet meer in de hand hebt.
     
  4. Als je zelf de situatie accepteert, wordt jouw burn-out ook geaccepteerd door een ander. Zolang jij jezelf niet serieus neemt en niet luistert naar wat je lichaam aangeeft, neemt een ander jou ook niet serieus. Het is dan moeilijk voor een ander om in te schatten hoe het met je gaat, als er niets aan je te zien is en als jij zegt dat alles goed gaat.
     
  5. Om daadwerkelijk en duurzaam uit je burn-out te komen, moet je een bewustwordingsproces en een verandering ondergaan. Een burn-out krijg je niet zomaar. Het duurt vaak maanden, zelfs jaren om een burn-out te krijgen. En hierdoor duurt het dus ook even om je oude gedrag, mechanismes en gewoontes te veranderen. Het is nodig dat je ja zegt tegen het proces en geduld hebt met jezelf. En dat laatste is voor veel mensen met een burn-out moeilijk, zoals bijvoorbeeld bij Klaas.
     
  6. Achteraf zijn de meeste blij met hun burn-out en met de verandering die ze hebben moeten doormaken. Er is meer kwaliteit van leven. Ze hebben er veel van geleerd, iets wat ze niet hadden willen missen. Ze zijn bewuster gaan leven en geswitcht van overleven naar echt leven. Ze bloeien open. Vaak zeggen mensen ook: ‘Mijn leven voor en na de burn-out’.
     
  7. Ik denk dat goede gespecialiseerde begeleiding noodzakelijk is om sterk en duurzaam uit je burn-out je komen. Goed herstellen van een burn-out is meer dan leren grenzen te stellen of ‘nee’ leren te zeggen. Een burn-out vraagt niet om beheersing en controle van jezelf over het leven. Daadwerkelijke genezing van een burn-out vraagt om bewustwording, gedragsverandering en een nieuwe levensinstelling. Een innerlijke transformatie die ervoor zorgt dat je op een rustige en ontspannen manier je leven kunt leiden en kunt sturen. Een burn-out vraagt dus om een specifieke aanpak en gespecialiseerde begeleiding.

Samengevat:
Een burn-out overkomt je, maar kan een grote positieve verandering zijn in je leven. Een burn-out is dus een gezonde reactie van je lichaam op een ongezonde situatie. Je wordt gedwongen om uit je comfortzone te komen en de werkelijkheid onder ogen te zien. Je wordt gedwongen beter voor jezelf te zorgen en te kijken wat wel en niet (meer) bij je past. Je krijgt dus een les (zo kan het niet meer), maar ook een kans om je leven anders te gaan inrichten.

door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.



Interessante Boeken:


Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*