Een Goed Exit Gesprek Levert Nuttige Informatie

- 29 april 2012

exit gesprekAfscheid Nemen Voor Beide Partijen Positief
Exit-Interviews met vertrekkende medewerkers kunnen veel nuttige informatie opleveren en kunnen voor zowel de werkgever als de werknemer een positieve bagage meegeven voor de toekomst.

Dit soort gesprekken zijn niet altijd even leuk, maar goed voorbereid leveren ze een grote hoeveelheid aan informatie op die je als werkgever kunt gebruiken om je bedrijf en het werk voor de werknemer te verbeteren.

De volgende stappen kunnen helpen de juiste informatie op een constructieve manier naar boven te krijgen:

  • bepaal wie het gesprek voert;
  • nodig de medewerker persoonlijk uit;
  • geef het doel van het gesprek aan;
  • stel vragen en luister actief naar de antwoorden.

De direct leidinggevende is meestal niet de aangewezen persoon om een exit-gesprek te voeren; de directeur of de HRM-manager is een betere keuze.

Als inleiding is het belangrijk om het doel aan te geven van het gesprek en wat er met de informatie gedaan wordt. In discussie gaan met de medewerker wordt zeker afgeraden, vragen als:

  • kun je daar meer over vertellen?
  • Hoe kwam dat precies?
  • Is er nog meer?

houden het gesprek open en informatief. Maak aantekeningen en oogcontact; en schenk aandacht. Praat zelf weinig: het is de bedoeling dat de medewerker het grootste deel van de tijd aan het woord is.

Objectieve evaluatie
Is het gesprek voorbij, wat doe je dan met de gemaakte aantekeningen ? In elk geval: kijk er objectief naar! Antwoorden over de moeilijkheid van taken kunnen een indicatie zijn om de functie eens kritisch te bekijken:

  • Is die wel uitdagend genoeg?
  • Is het niet te hectisch?
  • Zitten er voldoende leermogelijkheden in?

Kijk ook naar het introductieprogramma: als hier lager dan ‘goed’ op wordt gescoord, is het tijd voor actie. Hetzelfde geldt voor de opleidingsmogelijkheden. Een lage score op arbeidsomstandigheden is aanleiding om te gaan praten met mensen van de afdeling om te onderzoeken of zij er net zo over denken. Ga na hoe het bij ‘concullega’s’ is gesteld. Als uit het gesprek een slechte relatie blijkt met collega’s en onduidelijkheden over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, duidt dat vaak op een slechte teamgeest.

Dat vormt een reden om met de leidinggevende om de tafel te gaan zitten. Die reden is er uiteraard ook als de leidinggevende er niet zo best vanaf komt in het gesprek!

En exit-werknemer, schaam je niet om je hart te luchten, je commentaar te geven. Maar wees voorzichtig, je komt elkaar waarschijnlijk nog wel eens tegen in de toekomst.

Bron: Kluwer Management



Interessante Boeken:



Reacties

  1. Geessie schreef:

    Interessant artikel, maar ik vraag me dus af is zo’n gesprek verplicht ?? Ik ga dus binnenkort van baan wisselen en mijn manager wil zo’n exit-gesprek met mij. Heb daar eigenlijk helemaal geen zin in… dus moet dat ?

  2. Mike schreef:

    Nee, zeker is zo’n gesprek niet verplicht, ik zou dat gesprek toch aangaan… je weet maar nooit of je elkaar in de toekomst nog eens tegenkomt. Blijf gewoon op de vlakte en alles komt goed; uit zeker je frustraties niet; zeg gewoon, je wil je horizon verbreden of, dichter bij huis, het past beter bij je opleiding… whatever…

    “Je horizon verbreden…”; brengt iedere manager in stilte.

    Succes !

    Mike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*