Leren Omgaan met Emoties op het Werk

- 6 september 2012

omgaan met emoties op het werk Leren Omgaan met Emoties op het Werk
Ongetwijfeld heb je in je werkomgeving al verscheidene malen te kampen gehad met “emotioneel geladen situaties” of emotioneel gedrag. Misschien werd je afgesnauwd door een klant, misschien werd één van je beste collega’s net afgedankt, mogelijk greep je “onverdiend” naast een promotie of eventueel werd je favoriete project geannuleerd…

Het kan ook zijn dat jezelf spanningen op de werkvloer veroorzaakt! Je wordt vlug boos, je collega’s vrezen jou woede-uitbarstingen, je houdt niet van complimentjes, je bent angstig … Kortom, je wordt gecontroleerd door je gevoelens terwijl je het graag andersom had gezien.

Emoties hebben niet enkel invloed op een organisatie en hun werknemers, maar dragen bij tot de gehele bedrijfsstructuur. Een organisatie is een “emotionele plek”. Bedrijven en organisaties gebruiken emoties om werknemers te motiveren en goed te presteren. Negatieve emoties kunnen werknemers schaden, beïnvloeden hoe deze onder druk reageren en de oorzaak zijn van slechte bedrijfsresultaten en een lage productiviteit.

Het onderdrukken van gevoelens is zelden een oplossing. Negatieve gevoelens dienen in goede banen geleid te worden. Je kunt hieraan persoonlijk werken.

Emotie of Humeur?
De kwaliteit en de keuze van je acties wordt bepaald door je humeur en je emoties. Emoties maken deel uit van het dagelijkse leven. Emoties beïnvloeden de gemoedstoestand, het energiepeil, de gezondheid en het prestatievermogen. Recentelijk onderzoek toont aan dat er een emotie aan de basis ligt van om het even welke beslissing die wordt genomen. Nadien past men “logica” toe om hiervoor een relationele verklaring te vinden.

Het is belangrijk een verschil te maken tussen emoties en de gemoedstoestand van een persoon. Een emotie is een reactie op een specifieke gebeurtenis. De gemoedstoestand is het resultaat van langdurig gecumuleerde emoties (optimisme, melancholie, pessimisme, angst, afwijzing, …). Je gemoedstoestand beïnvloedt hoe je emotioneel op een bepaalde situatie zult reageren en ondersteunt de moraal, het gevoel van eigenwaarde, de bereidheid tot verandering, de capaciteit om problemen op te lossen en het innovatief denken.

Een emotie is een psychologische en biologische conditie (negatief of positief). Emoties worden gegenereerd op een bepaald moment en worden meestal beïnvloed door de context. Het is een set van fysiologische processen die worden geactiveerd door interne of externe stimuli (roodheid, zweterige handpalmen, strakke keel, zweten, trillerigheid, beklemming op de borst …).

Je gevoelens worden bepaald door je wereldbeeld en bepalen hoe we ons gedragen. Emoties geven je de energie om op te treden, om vooruit te komen.

We onderscheiden 6 basis-emoties: vreugde, angst, verdriet, woede, walging en verbazing. De meest voorkomende emoties op de werkvloer zijn:

  • vreugde: merkt het succes
  • angst: ·· faalangst, de angst om buitengesloten te worden
  • droefheid: gevolg van een verlies, mislukking
  • woede: ·· gevolg van een onrechtvaardigheidsgevoel

Waartoe Dienen Emoties?
Emoties zijn informatiebronnen; zij geven ons belangrijke hints. Telkens weer bieden emoties je de kans om een stapje terug te zetten en je gedrag en acties in andere banen te leiden.

Emoties in Goede Banen Leiden, Waarom?
Emoties kunnen je verlammen! Wanneer je woedend bent kun je geen rationele of constructieve beslissingen nemen. Woorden en daden staan immers in direct verband met je emoties. Heel vaak staan gevoelens niet in verhouding met de context en de situatie.

Hoe Kun Je Zelf Je Emoties in Goede Banen Leiden?

  • Benoem de emotie: Wat voelt je? Welke emotie beleef je? In welke nood vertaalt deze emotie zich?
  • Luister naar je emoties: Erken dat je emotioneel bent en probeer tot rust te komen voor de emotie de overhand neemt. Zonder je indien nodig af, haal diep adem, drink een glas water of een kopje thee.
  • Haal een boodschap uit de emotie: Leer met jeuzelf te communiceren! Wat heb je uit je emoties kunnen afleiden? Wat willen je gevoelens je concreet duidelijk maken? Wees eerlijk en objectief met jezelf en erken je woede, verdriet of angsten.
  • Handel naar eigen inzicht: Deel enkel met anderen wat je moet/wilt delen. Stel zelf de limieten.

Indien je je emoties in goede banen leert leiden zal je hiermee automatisch ook je professionele doeltreffendheid verhogen. Je ontwikkelt jezelf, verhoogt je geloofwaardigheid, doet anderen een dienst, je voelt je “verlicht” en je werkt uiteindelijk efficiënter.

Bron: stepstone.nl



Interessante Boeken:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*