Na ziekte, weer terug aan het werk

- 18 november 2014

werk weer opbouwenJe werk weer opbouwen

Het is zover. Na gesprekken met je bedrijfsarts en je leidinggevende ben je weer onderweg naar je werk.

Je hebt goede afspraken gemaakt over de opbouw maar na een paar weken merk je dat daar toch een beetje de klad inkomt. De eerste weken houdt iedereen rekening met je alleen merk je na een tijdje dat de waan van de dag en de drukte op het werk er toch weer insluipt.
terug aan het werk
Je klachten beginnen weer wat op te spelen en je raakt onzeker over wat je lichaam nu aankan temeer omdat je wel heel graag wilt.

Als je er een tijd uit bent geweest, begin je vaak met eerst een paar keer op je werk een bak koffie te komen drinken en wat bij te praten. Doel hiervan is de drempel om weer aan het werk te gaan te verkleinen. Zo heeft iedereen je weer eens gezien en zijn je collega’s voorbereid dat je weer gaat beginnen.

Daarna begint de echte opbouw. Er zijn grofweg 2 manieren om je werk weer op te bouwen. De ene manier is opbouwen in aantal uren, telkens een paar uur meer werken tot je uiteindelijk weer op je voltallige contracturen zit. De andere manier is het opbouwen in taken tot je weer op je volledige takenpakket zit. Beide manieren hebben hun voor- en nadelen en is mede afhankelijk van de functie die jij hebt. Een functie op kantoor is anders dan een functie als kraamverzorgster.

De meest gebruikte manier is het opbouwen in uren. Stel je hebt een contract voor 24 uur per week verdeeld over 3 dagen. Dan begin je bijvoorbeeld met 2 uur per dag. Na 2 uur werken ga je naar huis. Meestal komt na een week of 3 er weer 1 uur bij. Zo bouw je geleidelijk op naar je volledige 24 uur.

Het voordeel hiervan is dat het duidelijk is hoe veel uur je per week aanwezig bent. Het nadeel is dat je of te weinig doet in de paar uur dat je er bent waardoor je je verveelt of veel te veel doet en dat geeft extra druk. Bij het opbouwen in uren is het lastiger bijsturen wanneer je een terugslag krijgt.

De andere manier is het opbouwen in taken. Je spreekt met je leidinggevende en collega’s een aantal taken die bij je functie horen af die jij weer gaat oppakken. Als je daar normaal een week over doet, leg dan de lat in eerste instantie lager en trek er bijvoorbeeld 2 weken voor uit. Hoe je de taken dan verder uitvoert is aan jou. Bijvoorbeeld een deel thuis en een deel op je werk.

Het voordeel hiervan is dat je echt iets oplevert. Dat je kunt laten zien “dit heb ik gedaan”. Dat geeft een hoop zelfvertrouwen. Het is ook makkelijker bijsturen als je een terugslag krijgt. Daarnaast is het ook eenvoudiger experimenteren met wat je nu wel of niet aankunt en het is makkelijker communiceren naar je collega’s waar je mee bezig bent.

Het nadeel kan zijn dat dit veel van je vraagt in de zin van zelf je werk plannen en het verdelen van de werkbelasting.

Welke opbouw je ook kiest houd de volgende 5 zaken in de gaten:

  1. Leg de lat in eerste instantie lager dan je gewend bent
  2. Begin zo snel mogelijk aan taken die bij je functie horen. Als je iets anders moet doen wat niet bij je functie hoort, kost dat extra energie omdat je weer nieuwe zaken moet leren die je straks weer laat vallen.
  3. Leer goed te luisteren naar de signalen van je lichaam.
  4. Zoek een maatje waar je mee kunt sparren over je opbouw en je twijfels kunt bespreken
  5. Vertel je collega’s waar je mee bezig bent.

Deze opbouw kun je natuurlijk ook gebruiken als je vrijwilligerswerk gaat doen. Vrijwilligerswerk kan ook een mooie manier zijn om uit te zoeken wat je lichaam nu aankan en wat je leuk vindt om te doen.

door: Annemiek de Crom


Deel dit artikel op:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Hyves
  • Google Plus

Over de schrijver

Annemiek de Crom helpt mensen met een chronische aandoening slim met hun energie om te gaan zodat ze kunnen doen wat zij graag willen doen. Privé of op het werk. Zij is gespecialiseerd in leven en werken met chronische gezondheidsproblemen en kent alle kansen en valkuilen die het werken met chronische gezondheidsklachten met zich meebrengen. Zelf werkt ze al ruim 20 jaar met reumatoïde artritis (chronische gewrichtsreuma).


Lees meer over Cirkel de Seizoenen

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


* (verplicht voor niet geregistreerde gebruikers)