Niks doen en luieren

- 7 maart 2016

niks doenKan jij niets doen en luieren ?

Dit keer ga ik je vertellen over Janneke. Zij heeft een probleem wat je misschien wel herkent. Ik denk dat veel mensen met dit probleem worstelen. In mijn werk hoor ik hier ook regelmatig over. En eerlijk gezegd was ik zelf vroeger ook zo. ;) Dus met toestemming van Janneke, deel ik vandaag haar probleem.

Janneke is een coaching traject bij mij gestart in januari, omdat ze steeds meer last kreeg van stressklachten en ze het leven steeds minder leuk ging vinden. Janneke voelde zich langzaam aan steeds meer wegglijden in een diepe put en ze kreeg steeds vaker gevoelens van zinloosheid. Ze zoekt een oplossing en wil niet verder afglijden. Ik ben zo blij dat Janneke dit opgepakt heeft en met coaching gestart is, want de klachten lopen op en er is zeker iets aan te doen. Hoe eerder je ingrijpt, hoe korter de weg naar herstel.

Rust nemen en niks doen zit niet standaard in haar systeem. Janneke kan niet niks doen en luieren. Ze is altijd bezig. Janneke heeft een relatie, 2 kinderen van 8 en 10 jaar en werkt 32 uur als commercieel acquisitie medewerker in een groot bedrijf. Natuurlijk is het een druk leven als je alle verplichtingen en verantwoordelijkheden van Janneke bekijkt, maar er moeten ook rustmomenten tegenover staan.

Altijd bezig zijn maakt dat ze steeds meer uitgeput raakt en dat de stressklachten toenemen. En dat betekent dus dat Janneke veel energie geeft en weinig oplaadt. Janneke heeft dan ook last van hyperventilatie, rug en schouderklachten en ze slaap erg slecht. Allemaal veel voorkomende stressklachten.

Als Janneke even zit, staat ze direct weer op om iets te gaan doen. Ze wordt er zelf moe van zegt ze. Er moet altijd wel iets gedaan worden. Veel mensen kunnen niet zomaar niets doen. Je voelt je dan nutteloos en schuldig wanneer je op de bank hangt, weinig gepresteerd hebt die dag of geen actie of doel hebt. Daarnaast wordt relaxen vaak als een luxe gezien in onze westerse cultuur. Rust moet je verdienen. Eerst iets presteren of het werk geklaard hebben, daarna heb je het pas verdient om rustig te zitten.

Maar iedereen weet dat het broodnodig is om jezelf rust te gunnen en tijd voor jezelf te nemen. Zeker in een drukke tijd, want lichaam en geest hebben rust nodig. Een valkuil is om alleen tijdens vakanties te niksen en te ontspannen, we ontsnappen dan helemaal aan werk, huishouden en sociale verplichtingen. In ons dagelijks leven ligt de nadruk juist op veel doen. Tijdens de weekenden vragen we vaak ook te veel van onszelf. Er liggen altijd wel klusjes in huis of er zijn sociale verplichtingen. Hierdoor gunnen we onszelf (te) weinig rust.

Maar dagelijkse rustmomenten inbouwen is ook erg belangrijk. Zeker in de weekenden. Rust moet tegenover activiteit staan. Ontspanning tegenover inspanning.

Wat kun je doen om te leren niks te doen?

  • Begin de dag met een momentje voor jezelf. Spring niet meteen je bed uit, maar neem tien minuutjes om te mediteren of je naar binnen te keren. Geef jezelf een lichaamsscan. Concentreer je ook op je ademhaling. Zo begin je de dag meer ontspannen en bewuster en zodoende start je je dag gezonder op.
     
  • Plan bewust rustmomenten in op een dag. Plan de rustmomenten in je agenda. Als je altijd hard werkt, ‘moet’ je ook gewoon even niets doen. En dat door je door jezelf te ontspannen en af te leiden. Rust-activiteit-rust maakt inspanning mogelijk.
     
  • Maak kleine doelen en zet kleine stapjes. Begin klein en neem regelmatig een kleine pauze van 5 minuten. Natuurlijk lukt dit meteen. Niets doen moet je leren en het vergt wat training in het begin.
     
  • Geniet heel bewust van de pauzes en benut deze tijd goed. Ga even naar buiten, weg van je werkplek. Ga op een bankje in de zon zitten of wandel even in je eentje buiten. Zet je gedachten even stil en denk aan helemaal niets.
     
  • Leer dingen los te laten en vergeet de tijd met alle verplichtingen. Durf jij even je telefoon en computer uit te zetten en onbereikbaar te zijn? Ben even niet bereikbaar, de wereld vergaat niet en jij kunt dan genieten van de rust.

Misschien ben je bang voor een negatief imago, maar af en toe luieren maakt juist dat je de uren die je werkt productiever bent. Rustmomenten geven vaak ideeën en ingevingen die normaal door de waan van de dag zijn toegedekt. En je hersenen krijgen de tijd om net verwerkte stof over te brengen naar je lange termijn geheugen.

Janneke neemt deze tips mee, maar er moet uiteraard nog verder gekeken worden naar dit onderwerp. Het probleem is hiermee nog niet helemaal opgelost. Dit zijn slechts tips en trucs, maar samen met Janneke ga ik op zoek naar de onderliggende mechanismen die haar gedrag aansturen. Wat maakt dat ze zo moeilijk stil kan zitten? Als dat opgelost is zal het niet meer moeilijk zijn om haar gedrag te veranderen en zal ze zich zelfs zonder schuldgevoel heel goed voelen wanneer ze luiert.

door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.

Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*