Ontslag nemen bij Burn-out

- 9 september 2015

ontslagMoet je ontslag nemen bij een burn-out ?

Als je een burn-out hebt, denk je vaak dat je moet stoppen met werken binnen het bedrijf waar je nu werkt. Je hebt daar vaak lange tijd behoorlijk veel stress opgelopen.

Waarschijnlijk heb je te veel verantwoordelijkheid naar je toe getrokken en nu ben je er op afgeknapt. Het werk voelt dan vaak niet meer goed. Je bent er immers burn-out van geraakt.

Joris (32 jr.) vroeg zich dat ook af, toen hij na 6 jaar hard werken burn-out raakte. Joris werkt als ontwerper bij een groot meubelbedrijf. Hij is ongeveer 6 jaar geleden enthousiast begonnen aan zijn eerste baantje na de opleiding. Maar door de jaren heen is er een grote extra taak in zijn takenpakket geslopen: het begeleiden van het totale productieproces. Joris is van vele markten thuis, vindt het erg leuk betrokken te zijn in het totale proces en voelt zich ook verantwoordelijk voor het afleveren van het perfecte product. Hij heeft het product ontworpen en wil dat het perfect in de markt staat. Maar met deze extra taak werkte Joris voor 3, totdat hij uit viel met een burn-out.

Door lange tijd te hard te werken en door de vele verantwoordelijkheden die Joris naar zich toe trok, pleegde hij roofbouw op zichzelf. Onbewust heeft hij uit enthousiasme en door een te groot verantwoordelijkheidsgevoel zichzelf uitgeput. Pas toen hij uitviel werd hij zich pas echt bewust van de mentale en fysieke vermoeidheid.

Joris is boos dat dit hem nu overkomt. Hij vraagt zich af waarom zijn werkgever niets gedaan heeft aan deze situatie. Nu zit Joris thuis. Van de ene kant voelt hij zich gefaald, dit moest hij allemaal kunnen van zichzelf. Aan de andere kant vindt hij dat de werkgever onvoldoende gedaan heeft om hem te beschermen. “Voor de werkgever was ik een ideale werknemer, want ik werkte hard en presteerde veel voor mijn loon. Klopt dat wel?

Zijn eerste reactie op de situatie is nu: “Ik moet daar weg. Ik ga nooit weer terug! Het is op!” Hij is boos, en wil alleen nog maar weg. Joris kan het zelfs niet meer opbrengen om te denken dat hij daar nog werkt. Er is iets geknapt, zo zegt hij.

Maar deze kreet is een eerste reactie op de situatie. Een ontlading vanuit een noodsituatie in plaats van een weloverwogen besluit. De totale uitputting en de boosheid maakt dat hij dit roept. Dat is begrijpelijk, maar of het klopt is wat anders.

Joris kan niet meer helder denken. Zijn blik is vertroebeld door emoties. Natuurlijk bevindt Joris zich in een vervelende situatie. Hij zit niet voor niets thuis. Hij is er ziek van. Maar als je midden in je emotie en zaken nog niet op een rijtje hebt, zeg je weleens dingen waar je later spijt van kunt krijgen. Als je alles weer op een rijtje hebt, kunnen zaken er heel anders uit zien voor je.

In deze situatie is het dus “de grote valkuil” om meteen je ontslag willen regelen. Je wilt van het probleem af, je wilt van de spanning weg. Dus je denkt dat dat de oplossing is.

Een goede stap ?
Maar als je burn-out bent is dit geen goede stap. Je zet onvoldoende doordacht stappen en dat kan grote gevolgen hebben. Er is een risico geen uitkering te ontvangen of je gooit re-integratiemogelijkheden en kansen weg. En weet dat je ook als werknemer ook aan verplichtingen moet voldoen als je in de ziektewet zit. Verplichtingen zoals meewerken en je inzet laten zien aan herstel en re-integratie enzovoorts. Ook jij kunt een boete krijgen als werknemer als je onvoldoende meewerkt of je inzet.

Wat zijn de goede stappen ?

  • Zorg dat je eerst weer goed in je vel komt voordat je beslissingen neemt. Eerst uit de emotie en zaken verwerken en dan weloverwogen beslissingen nemen. En eerst je energieniveau weer op peil, zodat je je werk krachtig voelt en uit je vertroebelde beeld bent.
     
  • Hulp is aan te raden. Je hebt professionele hulp nodig om geheel van je burnout te herstellen. Zeker omdat je blinde vlekken hebt, in de emotie zit en moet gaan leren beter voor jezelf te zorgen. Twee weten meer dan een. Een onafhankelijk frisse blik van iemand die niet emotioneel betrokken is, schept ruimte om anders naar zaken te kijken.
  • En natuurlijk moet je in deze situatie ook je eigen aandeel van de situatie onder ogen zien. Onderzoek wat jouw rol is geweest in het geheel. Joris heeft ook zelf een aandeel. Hij trekt de extra taken naar zich toe uit enthousiaste en verantwoordelijkheidsgevoel. Hij heeft zichzelf onvoldoende beschermt en onvoldoende ‘nee’ gezegd. Verandert hij zijn gedrag niet, dan komt hij zichzelf onherroepelijk weer tegen bij de volgende werkgever.
     
  • Overleg met je werkgever en je coach wat voor jouw een goede vorm van re-integratie is. Zoek goed uit wat je wel en niet (meer) wilt of kunt in de huidige situatie. Bespreek alle mogelijkheden binnen je huidige bedrijf om te re-integreren. Een andere functie, andere taken, een andere afdeling. Zoek niet alleen intern, maar kijk ook of er externe mogelijkheden zijn.
     
  • Bekijk of er andere passende functies of mogelijkheden zijn binnen je bedrijf. Is er een nieuwe functie die wel bij je past? Of biedt het werk je loopbaanbegeleiding bij het zoeken van een nieuwe, externe werkplek.
     
  • Zie je na verloop van tijd toch geen toekomst meer, dan kun je met je werkgever gaan praten over “ontslag met wederzijds goedkeuring” De zogenaamde vaststellingsovereenkomst. Niet alleen je werkgever kan een voorstel doen, ook jij. Maar doe dit alleen als je geheel hersteld bent, en zeker weet dat dit je goed doet. Maar ik adviseer; vraag daarbij altijd hulp van een arbeidsrecht jurist of arbeidsadvocaat, zodat uw WW-rechten worden veiliggesteld. En er is ook een ontslagvergoeding af te spreken.

Kortom: Zeggen dat je ontslag neemt of het ook doen? Het besluit om ontslag bij een burn-out maak je niet voordat je geheel hersteld bent en het besluit weloverwogen is. Zorg altijd dat je hulp en steun hebt. Mensen en instanties die je helpen met de juiste weloverwogen stappen te zetten.


door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.



Interessante Boeken:



Deel dit artikel op:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Hyves
  • Google Plus
Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


* (verplicht voor niet geregistreerde gebruikers)