Piekeren is één van de burn-out klachten

- 23 juni 2015

piekeren en burnoutPiekeren, een veel voorkomende klacht bij stress en burn-out

Piekeren is één van de stress- en burn-outklachten. … Je kunt niet meer stoppen met denken. Je gedachten blijven maar komen en ze blijven maar in cirkeltjes ronddraaien.

Wikipedia: ‘Er ontstaat een constante (niet beheersbare) gedachtestroom die het normale denken zo beïnvloedt, dat je moeite hebt om tot een oplossing te komen.’

Je ligt in bed en kunt niet slapen, want de gedachten blijven komen. Je krijgt het niet voor elkaar om de gedachtecirkel te doorbreken. Wat als… Had ik maar… Zou ik gedaan moeten hebben…

Of je krijgt niets voor elkaar op het werk, want je kunt je niet concentreren. Je bent alleen maar bezig met die ene mogelijke situatie. Je ziet zoveel beren op de weg. Bijvoorbeeld: Wat moet ik doen… Durf ik dit aan… Welke consequenties heeft dat… Stel je voor dat… Dit is wat er zou kunnen gebeuren.

Piekeren kost enorm veel energie, maakt je somber en kan je letterlijk ziek maken. Van piekeren word je doodmoe. Heel lastig als je nog wat werk wilt verzetten en je target moet halen.

Kern is: Als je piekert, heb je stress. En bij langdurig piekeren kan er een burn-out ontstaan. Je vindt geen rust meer. Piekeren beheerst je dag en misschien wel je nachtrust. Piekeren ontneemt je alle ruimte om iets te presteren.

Maar weet dat piekeren een signaal is. Je maakt je zorgen, oftewel: er is angst. Bij piekeren blijf je nadenken over een eerdere gebeurtenis, die je als negatief ervaren hebt. Of over mogelijke toekomstige negatieve gebeurtenissen en teleurstellingen.

Valkuil is dat je gedachten probeert weg te duwen, omdat je er last van hebt. Maar dat lost niets op. Alles wat je onderdrukt en niet oplost en aanpakt, zoekt een andere weg naar buiten.

Houd er rekening mee dat piekeren een signaal is. Er is angst en angst ontstaat als er gevaar dreigt. Je gaat in je hoofd leven en je wilt niet voelen. En dan ontstaat er een maalstroom van gedachten, want ergens moeten je emoties naar toe.

Laten we kijken waardoor piekeren ontstaat. Piekeren ontstaat doordat je:

  • Angst hebt voor het onbekende of spijt hebt van een bepaald verloop van een situatie.
  • Onzeker bent over wat er gaat gebeuren of wat er is gebeurd. Het gaat dus ook over zelfvertrouwen.
  • Vreest voor de gevolgen van een situatie of voor toekomstige tegenslagen.
  • Geen controle meer hebt over de situatie of controleverlies vreest over de toekomstige gebeurtenis. Dit heeft ook te maken met je perfectionisme.
  • Gevoelens en emoties in de hand wilt houden. Je wilt de angst niet voelen en probeert afstand te houden van je gevoelens. Dit is een overlevingsmechanisme van de mens.

Natuurlijk weet je dat piekeren niets oplost. Piekeren versterkt piekeren. Je zit in een neerwaartse spiraal en stoppen is niet simpel. Piekeraars zijn vaak perfectionisten, die zekerheid en controle willen houden. Mensen die goed willen doen. Kennen we deze persoonlijkheidskenmerken niet van mensen met burn-out risico..?


Conclusie:
Wil je je piekeren stoppen, dan moet je onderzoeken wat de stress veroorzaakt; de onderliggende oorzaak aanpakken. En dat betekent je angst en gevoelens aangaan en dat is niet altijd makkelijk. Je drukt ze niet voor niets weg, je bent er bang voor.


door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.

Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*