Smileys in Zakelijke Emails: Gepast of Niet ?

- 14 juni 2012

smileys in zakelijke emailsSmileys in Zakelijke Emails: Mag Dat ?
Emoticons zijn populair geworden door chat en sms. Ondertussen zie je de tekentjes die een emotie weergeven ook op in zakelijke e-mails. Horen emoticons wel thuis in zakelijk mailverkeer?

De emoticon, een digitaal tekentje om een emotie of gemoedstoestand weer te geven, bestaat al ruim 27 jaar.

Op 19 september 1982 was de Amerikaanse hoogleraar Scott Fahlman naar verluidt de eerste persoon die een computersmiley verstuurde. Fahlman stelde in een intern universiteitsberichtje voor ‘:-)’ te gebruiken om aan te geven wanneer iets grappig bedoeld is.

Emoticons bereikten grote populariteit door sms en chatprogramma’s als MSN Messenger en worden veel gebruikt in berichtjes op Hyves of Facebook en in e-mails.

Zakelijke emoticons
Zelfs in zakelijk mailverkeer steken de tekentjes de kop op, typografisch of als plaatje, zo merkte de redactie van Z24. Is dat eigenlijk wel gepast? Hoe serieus nemen zakelijke contacten een mailtje dat afsluit met een lachend gezichtje?

Nieuwe groep werkenden
Het jongste deel van de huidige werknemers is opgegroeid met chat en sms. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de emoticon als communicatievorm ook in zakelijke contacten zijn intrede doet.

“Kinderen gebruiken vaak emoticons. Inmiddels zie ik ze ook in mijn privé-mail”, vertelt Marga Hooyman, trainer en adviseur schriftelijke communicatie bij Schouten & Nelissen, een trainings- en organisatieadviesbureau. “Zakelijk kom ik ze nog niet tegen, maar dat wil niet zeggen dat emoticons altijd ongepast zijn.”

Emoticons, mag dat?
Aangezien communicatienormen constant veranderen, lijkt een pertinent ‘nee’ tegen het gebruik van emoticons onzinnig.

Hooyman: “Bij het sturen van een mail moet je altijd een aantal punten in de gaten houden. ‘Wat is je hoofdboodschap?’, ‘Wie is de lezer?’ en ‘Wat is je relatie met die lezer?’. Als het de boodschap goed overbrengt, kan een emoticon zeker passend zijn.”

Bedenk bij iedere e-mail wel wat je naar wie stuurt, stelt Hooyman. “In communicatie met collega’s die je kent, lijken emoticons mij geen enkel probleem. Bij een sollicitatie zijn de normen voor een e-mail natuurlijk weer heel anders.”

Meerwaarde
“Een emoticon kan zelfs waarde toevoegen aan een boodschap”, zegt Hooyman. E-mails bestaan doorgaans alleen uit tekst. Een lachend gezichtje kan een meerwaarde hebben omdat het een duidelijke emotie aan de tekst toevoegt. Maar, waarschuwt Hooyman, verplaats je, voordat je een mail met emoticon verstuurt, eerst in de ontvanger. “Past de emoticon wel bij dat moment, bij die boodschap, bij die persoon?”

Kinderachtig
Niet iedereen ziet iets in het zakelijk gebruik van emoticons. Barbara Pachter, een Amerikaanse adviseur in zakelijke communicatie en schrijfster van boeken over zakelijke etiquette, zegt in haar seminars dat emoticons in zakelijke e-mails vermeden moeten worden.

“Het is kinderachtig. Bovendien zal een ander niet altijd begrijpen wat je bedoelt. There’s always an opportunity for error”, zegt Pachter.

Misschien is Pachters afwijzing van emoticons een typisch Amerikaanse kijk op zakelijke e-mailconventies. Een mogelijk cultureel verschil in opvattingen over het gebruik van de digitale tekentjes onderschrijft echter wat zowel Hooyman als Pachter benadrukt: denk na voordat je een emoticon aan een werkmailtje toevoegt ;-) .

Origineel Bericht: z24.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*