Solliciteren: De Motivatiebrief

- 31 januari 2013

de motivatievriefSolliciteren: De Motivatiebrief
Het staat in iedere advertentie: stuur je motivatiebrief en een recent cv naar onderstaand adres.

Dat cv zien sollicitanten nog wel zitten, die brief al veel minder, zo blijkt uit onderzoek van Jobat onder 6.239 werknemers. Eén op de drie doet amper moeite om zijn sollicitatie te motiveren.

‘Beste,
Met deze brief reageer ik op uw advertentie van dit weekend. Ik zou graag solliciteren voor de volgende functie …’
Enzovoort. Misschien herken je het wel: de eerste woorden van de klassieke motivatiebrief, voor velen een van de meest onaangename onderdelen van het zoeken naar een job. Het is ook een lastig karwei: op één A4’tje glashelder uitleggen waarom jij, en niemand anders, de perfecte kandidaat bent.

Vage Algemeenheden
Wie er ervaring mee heeft, weet hoe gemakkelijk het is om tijdens het schrijven van zo’n brief te verzanden in vage algemeenheden over leergierigheid, ervaring en enthousiasme. Sommigen – wanhopigen – zoeken hun heil dan maar in de ongeïnspireerde afsluiter: ‘Ik kijk uit naar een persoonlijk gesprek dat me de kans zal geven om mijn motivatie nog beter te verwoorden’. Terwijl ze het schrijven, beseffen ze al dat al wat ze ervoor hebben geschreven hun kansen op zo’n invitatie danig verminderd.

Waarna vaak het ultieme argument volgt om zichzelf de inspanning – en het koud zweet – te besparen: ‘Ach, die brieven worden toch niet gelezen’. Geen wonder dus dat bedrijven steeds minder motivatiebrieven ontvangen. Een eenvoudige mail met vriendelijke groeten en een verwijzing naar het cv als bijlage moet tegenwoordig volstaan.

Dat een begeleidende brief geen zekerheid meer is, blijkt ook uit onze enquête. Een op de vijf zegt nooit te solliciteren met motivatiebrief. Nog eens 10 procent zegt er zelden een te schrijven. Slechts de helft van de sollicitanten stuurt er altijd een mee.

Kans om aandacht
Maar is dergelijke nonchalance terecht? Worden al die pennenvruchten van bloed, zweet en tranen – op zich toch al een signaal van enige motivatie – echt verticaal geklasseerd? En heeft het dan nog wel zin zo’n brief te schrijven?

Toch wel, meent Olivia Cardinaels, consultant bij werving en selectiebureau Kern Selection. “Een motivatiebrief is een kans om je te ‘vermarkten’, om de aandacht te trekken van de rekruteerder. Je kan er bijvoorbeeld in vermelden waarom je interesse hebt in het bedrijf, de sector of de functie.”

Voor wie kampt met een brok zenuwen en een writer’s block: ver hoef je het dus niet te zoeken. Maar denk eraan: als je de aandacht van een werkgever hebt, moet je die natuurlijk wel vasthouden. Daarom …

Verschil Sollicitatiebrief en Motivatiebrief
Als je solliciteert dan vraagt je toekomstige werkgever in een vacature (vaak) een sollicitatiebrief of een motivatiebrief. Hoewel ze op elkaar lijken, zit er een klein verschil tussen de brieven.

Schrijven van een motivatiebrief
Met een motivatiebrief onderbouw je je cv en reageer je op een vacature of als je deel wilt nemen aan een traineeship of speciale cursus. Met een motivatiebrief ga je meer in op je motivaties dan bij een sollicitatiebrief.

Maak de brief op als een sollicitatiebrief, maar wees informeler door je ambities te onderbouwen met voorbeelden zoals cursussen, hobby’s, opleidingen of nevenactiviteiten. Maak duideljk waarom jij de geschikte kandidaat bent en wat je wilt bereiken in je functie.

Schrijven van een sollicitatiebrief
Een sollicitatiebrief is een verlengstuk van je cv. De brief gebruik je om te reageren op een vacature of voor een open sollicitatie. Deze brief is formeler dan een motivatiebrief. Je formuleert je motivatie, maar gaat minder in op persoonlijke interesses.

Overeenkomsten sollicitatiebrief en motivatiebrief

  • Net als bij een sollicitatiebrief beschrijf je in een motivatiebrief jouw kwaliteiten en de uitdagingen die je in de functie ziet.
  • Alletwee hebben ze hetzelfde effect: laten zien waarom jij geschikt bent voor de functie.

Unieke Inhoud
Zorg ervoor dat je motivatiebrief opvalt en niet gekopieëerd is. Als je brief uniek is en op het bedrijf en baan aangepast is, geeft deze een positief indruk. Beschrijf een diepere uitleg van je cv, let erop dat je de cv niet kopieert maar aanvullende informatie verstrekt.

Duidelijke argumenten
Leg je voordelen uit aan de recruiter, waarom ben jij de juiste persoon, heb jij de juiste opleiding, ervaring en expertise? Waarom ben jij geïnteresserd in de baan, branche en bedrijf? Leg alles goed en precies uit, laat geen vragen open voor de recruiter en motiveer alles op een goede en professionele manier. Schrijf steeds toekomstgericht en positief, je solliciteert voor deze baan en je wil graag aangenomen worden, dus toon optimisme.

Eigen stijl
Een motivatiebrief is iets persoonlijks en nooit een brief die naar standaard formuleringen vraagt. Met andere woorden, maak gebruik van je eigen woorden en geef zo je brief je eigen stijl, dit geeft de recruiter ook een indruk van uw persoon. De recruiter zal tussen de regels lezen en zo iets van je persoonlijkheid leren kennen.

Sterkten ten eerste
In een motivatiebrief behoren alleen maar je sterke kanten, het is een soort promotie en je adverteert jezelf. Laat zwakten weg en onderbouw je sterkten om te overtuigen maar niet om arrogant over te komen. Onderbouw je argumenten met feiten en voorbeelden uit de praktijk.

Informatie over het bedrijf
Is de contactpersoon niet vernoemd in de advertentie, neem dan vooraf contact met het bedrijf op en vraag aan wie je je sollicitatie kunt sturen, en richt de motivatiebrief persoonlijk aan deze persoon. Algemene informatie over het bedrijf zijn altijd nuttig en geven een goede indruk aan de recruiter. Je kunt je argumentatie waarom je voor deze baan de beste bent, met informatie over het bedrijf onderbouwen. Dit toont niet enkel motivatie maar ook dat uw sterkten bij het bedrijf passen.

Het carrièredoel
Geef je carrièredoel aan. Het is niet alleen belangrijk wat je al kunt doen en wat je ervaringen zijn maar ook waar je nog naar toe wilt. Een ambitieuze kandidaat zal vooral in hogere posities een grotere kans hebben dan iemand die niet weet wat hij wil bereiken in de toekomst.

Bronnen: jobat.be, nobiles.nl & experteer.blog



Interessante Boeken:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*