Stress Reacties

- 24 maart 2014

stress reactiesStress Reacties Herkenen

Tips en Tools om Stressreacties te herkenen
Sta jij er wel er wel eens bij stil waarom je stress ervaart? Weet jij van jezelf waarom en wanneer er bij jou stress ontstaat?

Weet jij ook wat voor jou de gevolgen zijn van een stressvolle situatie? Het kan jou waardevolle inzichten voor de nabije toekomst geven als je nu even de tijd neemt om te analyseren wat er eigenlijk bij jou gebeurt wanneer je in een stressvolle situatie terecht komt.

“Caroline (35 jaar, manager ICT) ervaart stress bij een hoge werkdruk; ze wordt daardoor chaotisch en raakt verward. Door de stress voelt ze zich onzeker in haar werkzaamheden. Ze raakt het overzicht kwijt door de hoeveelheid werk en het tijdsgebrek. Met het verliezen van het overzicht is ze ook niet meer in staat om moeilijk keuzes te maken en raakt ze nog verder van huis. Hierdoor ontstaat er bij haar veel stress.”

“Claas (45 jaar, mediaspecialist) ervaart gevoelens van onrust en boosheid wanneer zijn alleenstaande vader zijn arm gebroken heeft en een beroep op hem doet. Deze plotselinge zorgvraag bezorgt Claas veel stress en paniek, omdat hij tevens een drukke fulltime baan en gezin heeft. Hij wil zijn vader graag helpen, maar hij vraagt zich af hoe hij dat voor elkaar kan krijgen.”

Negatieve stress is een aanslag op je gezondheid.
Wanneer deze situatie te lang aanhoudt, dan loop je de kans om in een burn-out te geraken. Voorts kunt je klachten krijgen als slapeloze nachten, maagproblemen, gespannen spieren, hoge bloeddruk, etc. Het zijn allemaal gevolgen van stress. Je kunt zelfs sterven aan de gevolgen van stress.

Het is belangrijk inzicht te verkrijgen in wat er met je gebeurt.
Wil je stress voorkomen? Dan zal je helder moeten krijgen wat er in je omgaat – en wat de gevolgen zijn – bij een stressvolle situatie. Hierdoor kun je leren ingrijpen en weet je wat je te doen staat bij stress (of een hoge werkdruk). Zelfinzicht geeft je keuzemogelijkheid en een zekere handelingsvrijheid waardoor de stress verminderd. Je kunt dus groeien in een situatie.

Let op!
Let op ! Het is een grote valkuil van velen om mee te gaan in de stresssituatie. Door een overlevingsstrategie te zoeken in de stresssituatie heb je vaak geen goed overzicht meer. Je probeert je hoofd boven water te houden in deze situatie.

Overleven, structurele oplossing
Overleven biedt echter geen structurele oplossing. Het proberen te overleven van een stressvolle situatie heeft vaak zelfs een negatief effect. Hoe langer de stresssituatie aanhoudt, hoe meer stress er op de lange termijn ontstaat, omdat er niets wordt opgelost

Eerst even een paar stappen terug. Naar de basis van stress.

Wanneer onstaat stress?
Stress ontstaat op verschillende manieren, bijvoorbeeld wanneer je een probleem tegenkomt, waar je jezelf onmachtig over voelt. Of als je niet weet hoe je met een bepaalde situatie om moet gaan. Of wanneer je niet kan of wil voldoen aan hetgene wat er van je wordt gevraagd. Of wanneer iets indruist tegen jou normen- en waardenpatroon.

Wat zijn de gevolgen van stress ?

  • Het probleem en de stress slaan naar binnen. Er ontstaat een zekere angst, somberheid of verdriet en je trekt je terug. Je kunt zelfs depressief worden, met sociale problemen ten gevolg, zoals eenzaamheid.
  • Het probleem en de stress zoeken hun weg naar buiten. Je wordt agressief, boos en onrustig. je gedrag kan zorgen voor problemen in je omgeving.

Je kunt ook bij jezelf onderzoeken of je vaak veel last hebt van stress:

  • In welke situatie ontstaat er stress bij jou ?
  • Met wie of wat ervaar jij stress ?
  • Op welke momenten ervaar jij onmacht ?

Welke gevolgen heeft stress op jou ?
Zijn de gevolgen voornamelijk sociaal, mentaal of fysiek van aard; hoe uit stress zich bij jou? Slaat het probleem naar binnen of uit je de stress naar de buitenwereld? Of misschien allebei? Wat zijn de gevolgen van jou reactie op de stress? Voor jezelf, maar ook voor je omgeving?

Leer jezelf kennen
Leer uzelf kennen, dat zorgt werkelijk voor minder stress. Ontdek welke situaties bij u stress veroorzaken en hoe u hierop reageert. Door beter zelfinzicht krijgt u een goed overzicht en krijgt u weer grip op de situatie.

Artikel door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.

Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*