Stress, Spanning en Voeding

- 29 november 2013

Zorg jij wel goed voor je lichaam als je stress hebt?

Als je onder langdurige spanning staat, vraagt je lichaam om extra energie. Voeding zorgt ervoor dat het lichaam goed blijft functioneren én het zorgt voor een continue aanvoer van energie. Je lichaam kan in stressvolle situaties wel extra voedingsstoffen gebruiken, omdat je meer energie en voedingsstoffen verbruikt.


Stress Vreet Energie, Wat (vr)Eet jij tijdens Stress-Situaties ?


Snel iets kopen, snel klaar…
Toch zorg je juist vaak niet goed voor jezelf in een dergelijke situatie en let je niet goed op wat je eet. Het is veel makkelijker om – in tijden van stress – even snel iets te kopen in de supermarkt. Iets wat snel klaar is en je weinig tijd kost.

Stress put uit…
Stress put je uit en je hebt geen zin meer om te koken. Dus fastfood lijkt een oplossing te bieden. Niet alleen is snoepen ongezond en het maakt je sneller dik. De benodigde goede voedingsstoffen worden natuurlijk niet aangevuld door het consumeren van snoepgoed en snacks. Daarnaast zorgt die snelle vette hap op het station of langs de weg voor extra zout en suikers. De gezonde maaltijd, waar je lichaam behoefte aan heeft, blijft uit.

Het addertje achter de snacks…
Een gevaar is dat je je eerder stort op snoep en snacks, omdat je lichaam je vertelt dat je daar behoefte aan hebt. Je trek in zoetigheid is een logisch en natuurlijk proces. Door de langdurige spanning op het werk is je adrenalinegehalte dermate hoog gestegen dat je hartslag, bloeddruk en bloedsuikergehalte gaat wisselen. Koolhydratenrijkvoedsel, zoals zoetigheid, verhoogt het bloedsuikerspiegelgehalte waardoor de hersenen aan gaan maken, wat je rustiger maakt.

Maar, slechte voeding werkt juist tegen je.
Stress zorgt ervoor dat je lichaam snel voedingstoffen uitscheidt. Door het snelle uitscheidingsproces word je spijsvertering verstoord, word je absorptievermogen verminderd, en raken je bijnieren systematisch uitgeput. Je gehele lichaam raakt langzaamaan ontregeld en je immuunsysteem verzwakt, waardoor je lichaam zich minder goed kan verweren tegen allerlei ziektes.

Let op wat je eet…
Dus, staat je lichaam onder spanning en kamp je met (energie)tekorten door de stress?! Let dan vooral op wat je eet. De ontstane tekorten moeten op de juiste manier worden aangevuld, zodat je lichaam weer op orde kan komen en je energieniveau weer opgebouwd kan worden. Pas dan kun je ook weer op een hoog niveau presteren.

Je bent wat je eet
Ken je het Chinese gezegde: Je bent wat je eet.”? Of je er bekend mee bent, of niet, het gezegde is sowieso waar. Ons voelen, onze gezondheid en onze weerbaarheid wordt sterk beïnvloedt door wat we in ons lichaam stoppen, onze voeding. Bij langdurige spanning raakt je lichaam ontregeld en ontstaan er grote tekorten die je lichaam niet langer gezond en fit kunnen houden. Uit onderzoek blijkt dat deze tekorten bestaan uit een gebrek aan vitamine A, B, C, D, E en K, maar ook een gebrek aan de mineralen magnesium, fosfor, chroom, selenium, zink, kalium en calcium. Bovendien verbrandt je lichaam meer koolhydraten, vetten en eiwitten.

6 belangrijke tips voor een goede voeding bij stress.

  1. Vitamine C.
    Je verbruikt meer vitamine C in stressvolle situaties. Vitamine C verhoogt de weerstand tegen stress en het is tevens een ‘stressverdrijver’. En, Vitamine C kan zorgt voor een afname van stressreacties in je lichaam. Het verlaagt de hoeveelheid cortisol in het bloed.
  2. Vitamine B.
    Bij stress neemt je opname van vitamine B af, terwijl deze vitamine de basis is van onze gezondheid. Vitamine B maakt je weerbaarder voor stress en voorziet je van energie. De vitamine zorgt voor ons zenuwstelsel, het hart, de zuurstoftoevoer en een goede stofwisseling.
  3. Mineralen.
    Met een hoog stressgehalte verlies je veel mineralen. Mineralen zorgen voor je zenuwstelsel, geven ontspanning en helpen tegen spierspanning. Met name calcium, magnesium en kalium zijn erg belangrijk voor een gezond lichaam. Een goede multivitamine zorgt voor voldoende ondersteuning van je lichaam in stressvolle situaties.
  4. Essentiële vetzuren.
    Door de stress neemt de kans op hart- en vaatziekten toe, maar ook de kans op ontstekingen in het lichaam. Inname van essentiële vetzuren, zoals olijfolie, noten, vette vis, avocado, etc., helpen die kans verminderen. Bovendien helpen deze vetzuren onze hersenen te beschermen.
  5. Do’s:
    Gebruik veel verse groenten, fruit, vis, gevogelte en volkoren producten. Maak met mate gebruik van koolhydraten en zuivel. Zorg dat je gezonde vetten en essentiële vetzuren binnen krijgt.
  6. Don’ts:
    Probeer te letten op het gebruik van koffie, alcohol, te veel zout, suiker, te veel eiwitten en roken.

Dus:

Goede voeding zorgt voor een goede conditie en maakt je weerbaarder bij spanning en stress.

Leef je onder spanning, zorg dan extra goed voor je lichaam, zodat je snel kan herstellen en je je energieniveau op peil houdt. Besteedt daarom aandacht aan wat je in je lichaam stopt, zodat je geen roofbouw pleegt op je lichaam.

Artikel door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.



Interessante Boeken:

Serotonine is een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een stofje dat nodig is voor informatie-overdracht tussen zenuwcellen. Serotonine wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd. Het zorgt ervoor dat je je prettig voelt.

Het heeft ook invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*