Vrouwen en stress

- 20 maart 2015

vrouwen en stressWaarom vrouwen meer stress hebben dan mannen

Het is een feit dat er meer vrouwen dan mannen in de ziektewet geraken door stress en burn-outklachten. Hoe komt dat nou?
vrouwen en stress
Er zijn 2x zoveel vrouwen als mannen, die lijden aan een depressie of aan een angststoornis. Aan deze klachten gaat langdurige stress vooraf. Zijn we als vrouw emotioneler of zwakker dan een man?

Zoals bekend spelen cultuur-aspecten een rol bij een hoger ziekteverzuim. Vrouwen worden geconditioneerd om te zorgen voor het welzijn van anderen. Hierdoor nemen we als vrouw talloze rollen op ons en vragen hierin het uiterste van onszelf en raken we vervolgens overbelast. Naast werken, het huishouden draaiende houden en de kinderen verzorgen, willen vrouwen een goede vriendin zijn, mantelverzorgster zijn bij hun oude moeder, voedings – en fitnessdeskundige, tuinnier… enz. En het liefste willen we in alle rollen perfect zijn.

Biologische oorzaken
Maar er zijn ook biologische oorzaken waardoor vrouwen meer stress ervaren dan mannen. Stephanie McClellan en Beth Hamilton (twee Amerikaanse gynaecologen) hebben jarenlang onderzoek gedaan en schrijven hierover in hun boek ‘Chill! De ultieme anti-stressgids voor vrouwen”. Een aanrader voor als je hierover verder wilt lezen.

Stresshormonen blijven niet alleen langer in het lichaam van een vrouw, er is ook een grotere afgifte van deze chemische triggers. Mannen hebben van nature een hogere aanmaak van serotonine. Serotinine vermindert de werking van stress.

Daarbij heeft onderzoek aangetoond dat de hersenen van vrouwen stress anders verwerken dan mannen, waardoor vrouwen gevoeliger zijn voor ziekteverschijnselen van stress. Vrouwelijke hersenen gaan anders met informatie om, daardoor reageren vrouwen heftiger op stress.
Vrouwen zijn dus stressgevoeliger door een totaal andere hormoonhuishouding en de stressreactie duurt langer door de werking van vrouwelijke hersenen. We zitten als vrouw gewoon anders in elkaar dan mannen!

Acceptatie
Als vrouw, maar ook als man, moeten we accepteren dat we van verschillende sekses zijn. Accepteren dat de risico’s en reacties van stress verschillen en dat we stress ook anders verwerken. Jarenlang is het mannenlichaam de maat van de geneeskunde geweest, waardoor er veel onbekend is over reacties van het vrouwenlichaam. Pas de laatste jaren komen er meer studies naar het vrouwenlichaam.

Voor vrouwen is het van belang om te weten dat ze extra risico lopen. Ook is het belangrijk om te zorgen voor een juiste ontlading van de stresshormonen. Nu er steeds meer bekend wordt, kunnen we daar op in spelen en ons als vrouw behoeden voor het risico wat we dragen.

Wat kun je als vrouw doen om stress te reguleren ?

  1. Als eerste moet je erkennen dat je anders bent en andere oplossingen nodig hebt dan je man of vriend. Het is belangrijk om toe te geven aan het sekseverschil en te doen wat goed voor jou is. Krijg inzicht in de voor -en nadelen van het vrouw zijn. Zet ze op een rijtje voor jezelf.
  2. Zet jezelf op de 1e plaats en kijk dan naar de ander. De spreuk: “Als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet goed voor een ander zorgen”, blijft een oude wijsheid. Hou op met rennen en tot het uiterste te gaan. Stel je grenzen, bescherm jezelf voor stress en kijk of het wel reëel is dat je zoveel voor de ander zorgt.
  3. Delegeer taken, laat bepaalde rollen los zodat er ruimte en tijd ontstaan voor jezelf. Erken dat je veel rollen vervult en durf ook taken af te staan of los te laten. Trek taken niet automatisch naar je toe.
  4. Praat veel met vriendinnen over wat je bezighoudt, want het is bewezen dat bij vrouwen de serotonine, het hormoon wat stress vermindert, verhoogd wordt als ze in gezelschap is en sociale steun ervaart. Nu snappen we ook waarom vrouwen zich zo graag en veel uiten. Het is een natuurlijke manier van stressvermindering! Veel vriendinnen bezoeken dus.
  5. Beweging is belangrijk, omdat je dan de extra energie verbruikt die de stress produceert. Op deze manier voert het lichaam de energie op een natuurlijke manier af. Zo wordt het herstel van de lichamelijke balans op een natuurlijke manier bevordert.

We moeten als vrouw onze noodzaak om te ontspannen en onze behoeftes net zo serieus nemen als onze verplichtingen! En onszelf net zo belangrijk vinden als onze kinderen en onze partners.

door: Nell van de Ligt

Ps.:

  • Op www.ligtpunt.nl kan je haar gratis e-boekje ‘7 tips om ziekteverzuim door stress en burn-out te voorkomen’ aanvragen.

Nell van de Ligt

Over de schrijver

Nell van de Ligt is stress- en burn-out expert. Nadat ze zelf als manager een burn-out had, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. Ze studeerde analytische psychologie en specialiseerde zich in de stress en burnoutproblematiek. In 2006 richtte ze haar eigen bedrijf Ligtpunt.nl op.


Lees meer over Ligtpunt.nl

→ Bekijk al mijn berichten

Bezoek of volg mij op:   Schrijvers Website Facebook Twitter LinkedIn


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*